Rozwój dziecka – 10 miesiąc życia

Rozwój dziecka – 10 miesiąc życia

Jak zawsze na wstępie przypominam, że każde dziecko rozwija się indywidualnie.
Gdy rodzic ma wątpliwości, co do prawidłowego rozwoju swojego malucha, najlepiej porozmawiać o tym ze swoim lekarzem.

Opisywane umiejętności dotyczą końca 10 miesiąca.

SIADANIE

Samodzielnie siada przytrzymując się za meble do siadu bocznego.
Siedzi samodzielnie o prostych plecach i luźno wyprostowanych nóżkach przy nieco zgiętych podeszwowo ( w kierunku podeszwy stopy) palcach stóp. W takiej pozycji potrafi pozostawać bardzo długo nie tracąc przy tym równowagi.
Siada z leżenia na brzuchu poprzez zgięcie w kolankach i przekręcenie tułowia.
Siedzi pewnie posadzone na krześle.

RACZKOWANIE

Kołysze się oparte na rączkach i kolankach w tył i do przodu ( nazywamy to balansowaniem) – czasem widoczne są już próby balansowania ciałem w 9 miesiącu życia. Jest to pozycja wyjściowa do raczkowania.
Pod koniec 10 miesiąca dziecko może zacząć próbować raczkować ( w sposób jeszcze mocno nieskordynowany).

CHODZENIE

Dziecko postawione stoi samodzielnie przytrzymując się przedmiotów, mebli.
Dziecko samodzielnie podciąga się na meblach do pozycji stojącej ( z klęczków lub pozycji półklęczącej podnosi nogę najpierw do przodu, stawia całą stopę i podciąga się na rękach).
Chodzi bokiem ( krokiem dostawnym) wzdłuż łózka, mebli.
Gdy może się przytrzymać mebli lub innych przedmiotów, to stoi samodzielnie całymi stopami ( nie tylko końcami palców) na podłodze.

CHWYTANIE I PERCEPCJA

Dobrze rozwinięty chwyt pęsetowy. Maluch potrafi już pewnie uchwycić kciukiem i palcem wskazującym ( ustawiając palce jak pęseta) małe przedmioty.
Jeszcze raz zatem przypomnę, że okres 9-10 miesiąca, to ten czas, kiedy dzieciaki zaczynają trafiać na oddziały laryngologiczne celem usunięcia ciał obcych z dróg oddechowych – pamiętamy by nie zostawiać monet ani innych małych przedmiotów przy dziecku. To samo tyczy się tabletek. Niestety ale zdarzają się przypadki uduszenia dzieci poniżej 1 roku życia właśnie poprzez aspiracje ciała obcego. Dlatego drodzy rodzice naprawdę raz jeszcze proszę zwrócić na to uwagę.

Koordynacja obu rąk w zaawansowany już sposób. Pod koniec siódmego miesiąca dziecko potrafiło trzymać na krótko przedmioty w obu dłoniach jednocześnie. Teraz potrafi się już tymi przedmiotami bawić jednocześnie, najczęściej uderzając je o siebie a oba przedmioty są pewnie uchwycone.
Odrzuca przedmioty. Najpierw był czas opuszczania przedmiotów, a teraz maluch potrafi już nimi rzucać z rozmachem. I cieszy się, gdy te rzucone przedmioty mu przynosimy. Odwrotnie niż nasi sąsiedzi.
Bardzo interesuje się nowymi przedmiotami.
Naśladuje gesty. Gdy powtarzamy wielokrotnie jakiś gest, maluch będzie próbował go naśladować.  Nauczy się szybko „pa-pa”, kosi kosi łapki” itd.

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

Cieszy się, gdy dorośli skupiają uwagę na dziecku.
Uwielbia gdy rodzice czy znane mu osoby z rodziny zajmują się nim.

DŹWIĘKI I MOWA

Gdy maluch jest skupiony i powtórzy mu się kilkukrotnie parę sylab, to zacznie na nie odpowiadać najczęściej je powtarzając. Całość wygląda nieco jak dialog, co bardzo cieszy rodziców.

Dziecko zaczyna już rozumieć mowę. Maluszek zna już niektóre pojęcia. Wie kto jest mamą a kto ciocią. Zapytane „Gdzie jest tata?” będzie się za tatą oglądać.

 

To by było na tyle, jeśli chodzi o 10 miesiąc życia.

Już tylko zostały 2 miesiące do końca roczku.

*****************************************************

Post na podstawie:
„Pierwsze 365 dni życia dziecka. Rozwój niemowlęcia” Theodor Hellbrugge J. Herman von Wimpffen, Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych, Warszawa 1995
„Vademecum Pediatrii” pod redakcją Bolesława Górnickiego, PZWL, Warszawa 1976
„Choroby układu nerwowego dzieci i młodzieży” Roman Michałowicz, Jadwiga Ślenzak, PZWL, Warszawa 1982
„Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej ze szczególnym uwzględnieniem małego dziecka” pod redakcją Romana Michałowicza, PZWL, Warszawa 1971
Kilku pediatrycznych prelekcji jeszcze z czasów moich studiów
Własnych obserwacji.