Rozwój dziecka – 8 miesiąc życia

Rozwój dziecka – 8 miesiąc życia.

Jak zawsze na wstępie przypominam, że każde dziecko rozwija się indywidualnie.
Gdy rodzic ma wątpliwości, co do prawidłowego rozwoju swojego malucha, najlepiej porozmawiać o tym ze swoim lekarzem.

Opisywane umiejętności dotyczą końca 8 miesiąca.

SIADANIE

Siedzi pewnie bez oparcia przez minimum 5 sekund ( oczywiście wcześniej posadzone lub podciągnięte).
Z leżenia na brzuchu dziecko próbuje siadać zginając biodra i obracając tułowie.
Siedząc dziecko trzyma równowagę, podpiera się dalej z przodu ( jedną lub dwiema rękami) albo z boku.
Podciąganie się malucha do pozycji siedzącej trzymając się za palce osoby dorosłej nie wymaga już żadnej pomocy ( nie trzeba już dziecku pomagać by ta czynność się udała, jak to bywało jeszcze w poprzednich miesiącach).

RACZKOWANIE

Obraca się wokół własnej osi.
W tym miesiącu, przeważnie, maluchy nie potrafią się jeszcze przemieszczać ( no może za wyjątkiem tych niewielkich odległości, o które uda im się zmienić swoje położenie pełzając do tyłu).

CHODZENIE

Właściwie jest to faza przejściowa. Dziecko doskonali swoje umiejętności, ale w zasadzie, nie zdobywa nowych.
Sprężynuje chętnie.
Próbuje podnosić się do stania.
Czasami potrafi już stać trzymane za obie rączki.

CHWYTANIE I PERCEPCJA

Doskonalenie czynności nabytych w poprzednich miesiącach.
8 miesiąc to też początek ( minie jeszcze co najmniej miesiąc by ją w pełni rozwinąć) nabywania nowej umiejętności, która nazywa się chwytem pęsetowym. Jest to ogromny postęp małej motoryki, ale od tego momentu dziecko będzie próbować chwycić palcami już bardzo małe przedmioty, a co za tym idzie rodzice muszą dużo bardziej pilnować czym bawi się ich maluch. Bowiem jak dobrze wiemy, co w dłoni od razu wędruje do ust, a więc może to być nie tylko mały klocek ale niestety ( zdarza się często) także i mała tabletka ( lub kilkanaście tabletek) lub chociażby monety ( położone nieopatrznie na stole).
Ten miesiąc, to okres, kiedy rodzice zaczynają zauważać, że ich dziecko coraz więcej interesuje się tym, co je otacza. Poszerzają się zainteresowania dziecka. Skupia uwagę na wszystkim, co dzieje się wokół. Cały czas wzrasta koncentracja i czujność dziecka. Takim dobrym przykładem jest chociażby baczna obserwacja cieni na ścianie czy to przy kąpieli czy rutynowej zmianie pampersa.

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

Od tego czasu dziecko może być bardzo niechętne dla nowych osób. Reaguje niechętnie, boi się a nawet zaczyna mocno płakać, gdy widzi kogoś po raz pierwszy. Za to bardzo szybko uspokaja się na widok osób mu najbliższych. Nie każdemu da już się podnieść na ręce. Jeśli osoby nie zna, może zacząć mocno płakać. Jedyne wyjście z takiej sytuacji, to oddać malucha mamie czy tacie.
Bardzo lubi obserwować, co robią rodzice czy osoby dorosłe z jego otoczenia.
Bardzo interesuje się swoim odbiciem w lustrze ( uśmiecha się do lustra, próbuje nawiązywać kontakt itd).

DŹWIĘKI

To, że dziecko umiało już zmieniać głośność dźwięków we wcześniejszych miesiącach, to już wiemy, ale zmiany głośności polegały przede wszystkim na zmianie „do góry”.  Od około 8/9 miesiąca maluch zaczyna sobie „szeptać”, czyli gaworzyć znacznie ciszej mocno wsłuchując się w ten monolog.

 

To chyba najważniejsze informacje na temat rozwoju w 8 miesiącu. Przed nami miesiąc 9, który przyniesie dużo zmian.

 

 

*****************************************************

Post na podstawie:
„Pierwsze 365 dni życia dziecka. Rozwój niemowlęcia” Theodor Hellbrugge J. Herman von Wimpffen, Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych, Warszawa 1995
„Vademecum Pediatrii” pod redakcją Bolesława Górnickiego, PZWL, Warszawa 1976
„Choroby układu nerwowego dzieci i młodzieży” Roman Michałowicz, Jadwiga Ślenzak, PZWL, Warszawa 1982
„Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej ze szczególnym uwzględnieniem małego dziecka” pod redakcją Romana Michałowicza, PZWL, Warszawa 1971
Kilku pediatrycznych prelekcji jeszcze z czasów moich studiów
Własnych obserwacji.