Rozwój dziecka – 9 miesiąc życia

Rozwój dziecka – 9 miesiąc życia

Jak zawsze na wstępie przypominam, że każde dziecko rozwija się indywidualnie.
Gdy rodzic ma wątpliwości, co do prawidłowego rozwoju swojego malucha, najlepiej porozmawiać o tym ze swoim lekarzem.

Opisywane umiejętności dotyczą końca 9 miesiąca.

SIADANIE

Dziecko siedzi już samodzielnie przez co najmniej 1 minutę. Trzyma przy tym główkę prosto. Plecy są wyprostowane aż do okolicy lędźwiowej ( ale jeszcze nie całe), a nóżki ugięte.
Gdy chcemy zaburzyć równowagę, zaczyna się ono podpierać rączkami już nie tylko z przodu oraz z boku, ale także i z tyłu.
Potrafi już samodzielnie przejść z siadu do leżenia.

RACZKOWANIE

Pełza naprzemiennym ruchem ramion. Dzięki pełzaniu maluch wreszcie nabiera możliwość samodzielnego poruszania się. Polega to na tym, że leżąc na brzuszku, górna część ciała pozostaje uniesiona. Podpierając się przedramionami ciągnie resztę ciała poruszając się do przodu. Pełzanie jako etap rozwoju trwa przeważnie bardzo krótko, i zazwyczaj, szybko zastępowane jest raczkowaniem.

CHODZENIE

Dziecko w 9 miesiącu życia potrafi już, trzymane za rączkę, stać co najmniej przez 30 sekund.
Trzymane za ręce stoi już na całych podeszwach podnosząc aktywnie stópki. Przejmuje cały swój ciężar ciała, obie stopy są w pełni obciążone, jednak pozycja wyprostowana nie jest jeszcze przez dziecko w pełni kontrolowana i nie potrafi jeszcze w pełni utrzymać w tej pozycji równowagi.

CHWYTANIE I PERCEPCJA

Dalszy rozwój chwyty pęsetowego ( przeciwstawienie kciuka do palca wskazującego).
W rozwoju chwytania 9 miesiąc, to miesiąc intensywnego opuszczania przedmiotów, ale teraz jest to już czynność celowa i zamierzona ( inaczej niż to miało miejsce pod koniec 7 miesiąca).
Gdy jakiś przedmiot malucha zaciekawi, potrafi go cały czas opuszczać i bardzo często robi sobie z tego zabawę chętnie powtarzając cały proces ( gdy znajdzie się obok dorosła osoba chcąca co chwilę przedmiot podnosić).

Dalszy rozwój reakcji na bodźce akustyczne. Maluch potrafi skoncentrować całą uwagę na bardzo cichych dźwiękach ( np. na tykaniu zegara, sygnale z komórki), słucha uważnie.
Dziecko zaczyna rozróżniać, co jest „górą” a co „dołem”, co jest „z przodu” a co „z tyłu”, co jest „wewnątrz” a co jest „zewnątrz”.
Potrafi rozpoznawać przedmiotu w naczyniu i sięgać po nie.

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

Właściwie bez zmian.

DŹWIĘKI

9 miesiąc to czas, gdy dziecko zaczyna wyraźnie wymawiać podwójne sylaby mocno je artykułując. Są to pierwsze „oddzielne słowa”. Najczęściej wymawianymi sylabami są oczywiście „ma-ma” oraz „ba-ba”, „daj-daj” czy „da-da”.

 

*****************************************************

Post na podstawie:
„Pierwsze 365 dni życia dziecka. Rozwój niemowlęcia” Theodor Hellbrugge J. Herman von Wimpffen, Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych, Warszawa 1995
„Vademecum Pediatrii” pod redakcją Bolesława Górnickiego, PZWL, Warszawa 1976
„Choroby układu nerwowego dzieci i młodzieży” Roman Michałowicz, Jadwiga Ślenzak, PZWL, Warszawa 1982
„Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej ze szczególnym uwzględnieniem małego dziecka” pod redakcją Romana Michałowicza, PZWL, Warszawa 1971
Kilku pediatrycznych prelekcji jeszcze z czasów moich studiów
Własnych obserwacji.