Zaburzony rozwój dziecka w pierwszym roku życia

Zaburzony rozwój dziecka w pierwszym roku życia.

TROCHĘ WSTĘPU

Wiele mam podczas bilansów pyta się mnie czy należy się już martwić, bo jej dziecko jeszcze czegoś nie robi a dziecko koleżanki będące w tym samym wieku robi to już od miesiąca.
By prawidłowo odpowiedzieć na to pytanie trzeba przyjrzeć się rozwojowi malucha w całości. Jeśli lekarze do chwili obecnej nie mieli żadnych zastrzeżeń, co do prawidłowo rozwoju malucha, to opóźnione nabywanie pojedynczej zdolności u dziecka nie powinno nas mocno niepokoić i zazwyczaj wymaga to tylko obserwacji i kontroli. Jaki okres czasu, to ten, który możemy jeszcze uznać za taki do zaakceptowania? Mówi się, że możemy, maksymalnie, czekać aż 3 miesiące przy założeniu, że cały dotychczasowy rozwój przebiegał w miarę prawidłowo.

ISTOTNA POMOC REHABILITANTA ORAZ NEUROLOGA

Czy czekam aż 3 miesiące? W sumie to chyba nigdy nie czekałem. Gdy coś w rozwoju dziecka mi się nie podoba, to najczęściej proszę o pomoc rehabilitanta w myśl zasady, że im wcześniej się rehabilitacje rozpocznie tym krócej będzie ona trwała. Gdy ogólny rozwój malucha jest zaburzony, to kieruję dziecko dodatkowo do neurologa dziecięcego.

KAMIENIE MILOWE ROZWOJU

Sztywnych ram czasowych nabywania danej umiejętności, jak już wielokrotnie wspominałem, jako tako, trudno wyznaczyć, bo każdy maluch jest inny ( nie mówiąc już o wcześniaczkach, które przeważnie później nabywają większość umiejętności), ale istnieją pewne maksymalne granice wiekowe, w czasie których dziecko powinno daną czynność już umieć wykonywać czy posiadać ( mówimy wtedy o tak zwanych kamieniach milowych w rozwoju). Jeśli dziecko nie posiada danej czynności w konkretnym wieku, to powinien zostać skonsultowany przez pediatrę.

 

Podam teraz kilka takich najbardziej znanych przykładów z podziałem na umiejętności.

KIEDY ZGŁOSIĆ SIĘ DO SWOJEGO PEDIATRY?

RACZKOWANIE

Gdy do 16 tygodnia życia nie unosi jeszcze główki ( w pozycji na brzuszku).
Gdy do końca pierwszego roku życia nie raczkuje.

SIADANIE

Gdy do 13 tygodnia życia nie potrafi trzymać główki prosto ( w pozycji siedzącej).
Gdy do 35 tygodnia życia jeszcze w ogóle się nie przewraca z pleców na brzuch.
Gdy do 35 tygodnia życia nie dotyka swoimi rączkami kolan lub w sposób ewidentny bawi się zawsze tylko jedną nóżką.
Gdy do końca pierwszego roku życia nie potrafi siedzieć pewnie.

CHODZENIE

W pierwszych dwóch miesiącach życia nie potrafi „chodzić odruchowo” ( w pozycji trzymania pod pachami, pochylając je lekko do przodu i przechylając trochę na bok „stawiając” raz jedną raz drugą nogę) – jest to tak zwany chód automatyczny <opisany na blogu>, bezpieczniej mimo wszystko nie wykonywać tej próby samodzielnie a pozostawić ją do zbadania lekarzowi).
Gdy do 35 tygodnia życia nie sprężynuje na nogach.
Gdy do 44 tygodnia nie potrafi stać.
Gdy stoi tylko na palcach.
Gdy do końca pierwszego roku nie potrafi jeszcze (przy pomocy osoby dorosłej) wykonać kroku do przodu.

Proszę pamiętać, że chodzenie samodzielne w dniu 1 urodzin dziecka nie jest uznawane, wbrew powszechnej opinii, za warunek konieczny by uznać rozwój dziecka za prawidłowy. Wiele dzieci zaczyna chodzić samodzielnie później.

CHWYTANIE

Gdy po 13 tygodniu życia piąstki dziecka są przeważnie zaciśnięte ( dla przypomnienia zaś, fizjologicznie, czyli prawidłowo piąstki do 8 tygodnia życia są zaciśnięte i jest to norma).
Gdy do 30 tygodnia życia dziecko nie potrafi jeszcze chwycić zabawki czy innego przedmiotu.
Gdy do 30 tygodnia nie potrafi przełożyć sobie zabawki z jednej rączki do drugiej.
Gdy do końca pierwszego roku nie potrafi chwycić przedmiotu „szczypcowo” za pomocą kciuka i palca wskazującego ( chwyt szczypcowy <stawy międzypaliczkowe zgięte) różni się od pęsetowego <stawy międzypaliczkowe wyprostowane>).

PERCEPCJA

Gdy w ogóle nie wodzi wzrokiem za zabawką.
Gdy do 26 tygodnia nie reaguje na szelest papieru lub podobne dźwięki.
Gdy po 34 tygodniu nie patrzy za znikającym przedmiotem.
Gdy do końca pierwszego roku nie wykazuje zainteresowania małymi szczegółami ( guziki przy pluszakach, otwory w zabawkach itd).

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

Gdy do 16 tygodnia nigdy się nie uśmiechnęło.
Gdy do końca pierwszego roku nie potrafi odróżnić obcych ludzi od rodziny najbliższej.

DŹWIĘKI

Gdy do 26 tygodnia nie wydało jeszcze okrzyku radości.
Gdy do 40 tygodnia nie mówi jeszcze żadnych sylab ( czyli połączenie spółgłoski i samogłoski).
Gdy do końca pierwszego roku po zadaniu pytania nie szuka osoby lub przedmiotu o którą/ o który się pytało.

 

Na koniec napiszę to o czym zawsze przypominam.
Każdy maluch rozwija się inaczej. Jeśli rodzice coś Was niepokoi, to najlepiej pokazać malucha swojemu lekarzowi by ocenił rozwój dziecka.

Informację na temat prawidłowego rozwoju malucha znajdziecie Państwo w dziale „Rozwój dziecka”.

 

 

************************************************************************************

Post na podstawie:
„Pierwsze 365 dni życia dziecka. Rozwój niemowlęcia” Theodor Hellbrugge J. Herman von Wimpffen, Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych, Warszawa 1995
Kilku pediatrycznych prelekcji jeszcze z czasów moich studiów
Własnych obserwacji